Amundløpet 2023

Postet av Arendal Skøiteklub den 29. Jan 2023

Det har vært en del aktiviteter for Ask løperne i helgen. Vi starter med reisebrev fra Arne Rimmereid.

Amundløpet 2023

Mens klubbens løpere var ute og konkurrerte både i Harstad og KM i Skien i helga valgte Arendal Skøiteklubs Knoll og Tott å tenke utenfor boksen. Gaute og Arne reiste derfor til Amundløpet på Dølisjøen for å gå 50km turløp. I strålende vær og god stemning på Dølisjøen fikk begge raskt møte den knallharde isen. Runden var 5km lang og skulle gåes 10 runder. Arne åpnet hardest og hadde nå en ledelse på over tre minutter på Gaute, men var også preget av fallene. Det var mye sprekker og etter tre runder hadde begge falt tre ganger. Gaute hadde etter 5 runder funnet en fin gruppe å følge mens Arne fortsatte å kjøre skøytene ned i sprekker og falt ytterligere 2 ganger. Gaute kunne konstatere at : «Dette er min dag» . Han hoiet selvsagt til Arne da han passerte han tre runder før mål. Arne svarte raskt med en fartsøkning, men etter en km smalt han i isen igjen. Gaute kunne herfra cruise inn til en 12. plass på tiden 2:09:57. Dette var 2 minutter og 20 sekunder foran kameraten Arne på en 13.plass. Det var totalt 23 løpere som fullførte manndomsprøven på 50km. Et spennende og annerledes skøyteløp, men anbefaler sterkt å bruke turskøyter dersom noe skulle få lyst til å delta på dette. Nå  sitter Arne hjemme i Grimstad med vondt kne og såret stolthet mens Risør store sønn går rundt med et bredt glis og vet at han er den nye langdistansekongen..